Minden negyedik magyar sorozatfüggő

Kütyü Magazin - 2015. február 3.

Hol, mikor, miért és milyen sorozatokat néznek a magyarok? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Telenor több mint 600 válaszadó részvételével végzett online gyorsfelmérése és a témában szervezett kerekasztal-beszélgetése. Az eredményekből kiderült, hogy minden negyedik magyar sorozatfüggőnek vallja magát és ugyanennyien okoseszközeiken is követik kedvenc szériáikat.

Sorozatrajongók

A felmérés kiderítette, hogy a válaszadók mintegy negyede (23%) vallja magát fanatikus sorozatfüggőnek, azaz egyszerre több sorozatot is követnek. Náluk is többen vannak a napi sorozatkedvelők, akik minden nap megtekintenek egy részt a kedvenc műsorukból (34%).

Tízből nyolcan a tévét (is) használják sorozatnézésre, ezt követi a laptop (38%) és az asztali számítógép (34,4%) a listán. Ma már okoseszközökön is előszeretettel néznek sorozatot: minden negyedik ember (25,8%) szokott az okostelefonján, és minden hatodik (16,8%) a táblagépén is sorozatokat nézni. Ezek az eszközök különösen népszerűek a fővárosiak körében: 38,5, illetve 25,4 százalék az okostelefonon, illetve táblagépen filmezők aránya.

 

 

Kerekasztal-beszélgetés Lilu vezetésével

Nem csak tévén tévézünk

A megtekintett műsor azonban nem mindig a televíziós sugárzásból ered. Minden harmadik felhasználó (33,1%) torrenten szerzi be a sorozatokat, minden nyolcadik (12,8%) pedig olyan on-demand TV szolgáltatásokat használ, mint amilyen a MyTV is. Az on-demand tévézés egyelőre a műszaki újdonságok iránt fogékonyabb férfiak körében népszerűbb: náluk 16,3, míg a nőknél 7,8 százalék a szolgáltatást használók aránya. A torrent esetében is hasonló szakadék figyelhető meg: a férfiak 42,7, míg a nőknek csupán 19,6 százaléka szokta ezt a csatornát alkalmazni. Hasonlóképp, a fővárosiak közel felével (45,5%) szemben a faluban élő válaszadók kevesebb, mint negyede (21,8%) torrentezik.

Azok, akik valamilyen okoseszközön, például okostelefonon vagy táblagépen néznek sorozatot, elsősorban a megoldás rugalmasságát emelik ki: közel felük számára (45%) vonzó az, hogy így szinte bárhol és bármikor nézhetnek sorozatot. A másik tábor fő ellenérve a kijelzők mérete: tízből hárman (30,6%) egyszerűen túl kicsinek tartják azokat az élvezetes sorozatnézéshez.

„Ahogy a felmérés is rámutat, az okoseszközök és a mobilinternet elterjedése komoly hatással volt és van a médiafogyasztási szokásokra, köztük a tévézésre is. A Telenor olyannyira számított erre, hogy másfél évvel ezelőtt, az elsők között hozta el az online televíziózást a magyar fogyasztóknak. Az ő igényeikre szabott tartalommal nyújtja mindenki számára a tévézés szabadságát a MyTV, hogy ők dönthessenek arról, hogy mit, mikor és hol néznek.‟ - mondta el a kerekasztal-beszélgetésen Takács Zoltán, a Telenor digitális szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese.

A Barátok közt még mindig az élen

A felmérésből az is kiderült, mik a magyarok kedvenc sorozatai. A hazai alkotások közül óriási fölénnyel diadalmaskodott a Barátok közt (31,9%), amit a Jóban Rosszban (11%) és az Éjjel-nappal Budapest (9,3%) követett. A negyedik helyezett egy közel másfél évtizeddel ezelőtt véget ért, ámde a mai napig legendás széria, a Szomszédok lett. A külföldi sorozatok között a hatalmas választék miatt jóval nagyobb lett a verseny. A koronát a Walking Dead (6,9%) szerezte meg, amit a Dr. Csont (6,2%) és a Helyszínelők (5,4%) követ.

Kalamár Tamás szerint a jó sorozat titka egyértelműen a tartalom: „Ha nincs igényes tartalom, akkor a néző egész egyszerűen nem fog odakapcsolni. Ezen kívül nagyon fontos az érzelmi kötődés létrehozása a néző és a sorozatszereplők között. Manapság igazi kihívást jelent a nézők teljes figyelmét lekötni. Főleg a fiatalokra gondolok, akiknél előfordul, hogy több dolgot csinálnak egyszerre: sorozatot néznek, Twittereznek vagy Facebookoznak, vagyis azonnal megosztják az élményeiket, véleményüket a saját korosztályukkal. Természetesen az évek során a Barátok közt is haladt a korral. Elsősorban a ritmusán kellett változtatni: fel kellett gyorsítani a történetmesélést, fejleszteni a technikát, frissebbé tenni a díszletet, a színészek ruháját, beszédstílusát - manapság csak így lehet felvenni a versenyt az import sorozatokkal."  - mondta el a Barátok közt egykori producere.

A dobogós sorozatok ismeretében kicsit meglepő, hogy a válaszadók legjobban a vígjátékokat kedvelik (67,4%). A dobogó második fokán a bűnügyi-jogi sorozatok (60,7%), a harmadikon pedig a sci-fi/fantasy alkotások (41,1%) szerepelnek. Utóbbiak egyébként a férfiak körében jóval népszerűbbek (55,1%), mint a nőknél (21,6%). Hasonló, ám fordított előjelű tendencia figyelhető meg a kórházi és a családi sorozatoknál.

 

Vissza