A vezetés közbeni mobilozás még kihangosítóval is jelentősen növeli a baleseti kockázatot

MTI Sajtóadatbank, 2013. június 5. 11:00

Kihangosítóval is veszélyes a mobilozás vagy a hangvezérelt SMS-ezés vezetés közben, mert mindenképpen elvonja a vezető figyelmét, az agy ugyanis nem képes egyszerre mindkét feladatot biztonságosan elvégezni - figyelmeztetett kutatásai alapján egy amerikai egyetemi professzor.

A Technology & Society Magazine című szaklapban közzétett tanulmányában Robert Rosenberger aláhúzta, hogy a kéz használata nélkül működtethető, a gépkocsikba mind gyakrabban beépített korszerű készülékek nem mérséklik a figyelmetlen vezetés kockázatot, ellenkezőleg: a biztonság hamis illúzióját kelthetik. "Az emberek könnyen azt gondolják az új technológiák láttán, hogy most már semmi gond, hiszen oda sem kell nézniük, ha telefonálnak, arról nem is szólva, hogy ha már egyszer beépítették azokat, akkor nyilván biztonságosak is" - magyarázta a kutató.
 

A vezetés közbeni mobilhasználatot abból a megfontolásból tiltották be nagyon sok országban, hogy a készülékek elvonják a vezetők figyelmét a forgalomról. Egyes felmérések szerint egy három másodperces kihagyás - például amíg valaki a mobiljára pillant - kétszeresére növeli a kormánykerék mögött elkövetett hibák számát.
 

Rosenberger meggyőződése, hogy a probléma gyökere maga a beszélgetés, az a körülmény, hogy a vezető egy másik személy szavaira figyel a forgalom helyett. "Ha valaki társalog a mobilján vagy szöveges üzenetet készül küldeni a készülékéről, olyan zónába kerül, ahol minden más háttérbe szorul, és csak egyetlen dologra összpontosít: a hozzá beszélő hangra, illetve a szövegre" - fejtette ki.
 

Szimulációs vizsgálati eredmények már korábban is bizonyították, hogy ha a vezető nem is akar odafigyelni a beszélőre, akkor is lefoglalja agya egy részét a hozzá szóló hang, ami óhatatlanul kizökkenti a koncentrációból. A professzor utalt arra a 2006-os tanulmányra is, amely szerint a vezetés közbeni mobilozás felér azzal, mintha a sofőr részegen markolászná a kormánykereket.
 

A kutató szóba hozta, hogy egészen más a helyzet, ha a vezető olyasvalakivel beszélget, aki mellette ül az autóban, mivel ilyenkor a társalgás menete alkalmazkodni tud a forgalmi változásokhoz. "Ha például közeledik egy mentőautó, mindketten elhallgatnak, és a szirénára figyelnek. A mobil másik végén lévő személy azonban nincs tudatában - nem is lehet - a váratlanul kialakuló szükséghelyzetnek" - világította meg. 

 

(http://www.livescience.com/37098-hands-free-phones-unsafe-for-drivers.html)